Pengedar Shaklee Gombak dan Batu Caves

Punca dan Cara Merawat Buasir

Masalah buasir dalam kalangan orang dewasa turut menjadi perhatian.  Namun masih ramai yang segan bercerita mengenai masalah pembuangan air besar.  Rata-rata memilih untuk berdiam diri dan lebih baik tidak bercerita kepada sesiapa sehinggalah jika ada rakan mereka yang sudah menjalani rawatan atau pun pembedahan barulah mereka berani berkongsi masalah tersebut.

Masalah ini jangan dianggap enteng ya. Menurut Perunding Pakar Bedah Laparoskopik dan Koleektum, Pusat Perubatan Prince Court (PCMC), Datuk Yunus Gul Alif Gul, masalah buasir yang berlaku di peringkat awal tidak menyebabkan rasa sakit.  Namun lebihan buasir yang terkeluar dari dubur akan dapat dirasai ketika individu berkenaan membersihkan dubur. 

"Biasanya individu yang ada masalah buasir akan mengalami gejala pendarahan tetapi ada juga yang tidak berhadapan dengan sebarang masalah.  Sekiranya pendarahan dialami berlarutan, dapatkan rawatan awal bagi mengesan masalah sebenar untuk mengelakkan mudarat pada kemudian hari nanti" katanya. (Petikan Metro Jumaat 28 Februari 2014).

Apa itu Buasir?

Buasir yang juga dikenali sebagai hemoroid. Buasir terjadi akibat saluran darah vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur bengkak.  Apabila vena in membonjol keluar ia akan mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah.


Buasir terjadi disebabkan oleh tekanan dalam darah di bahagian rektum terlalu tinggi, menyebakan dinding vena meregang atau 'memberi' dan membonjol.  Kadangkala ia boleh pecah terutamanya ketika meneran tak kala membuang air besar.

Simpton lain juga boleh dilihat apabila seseorang sukar membuang air besar dan rasa tidak puas hati walaupun berkali-kali berulang alik ke tandas.  Pendarahan gejala yang utama yang dialami oleh pesakit setiap kali membuang air besar.  Pesakit buasir juga sering kali mendapati darah keluar daripada dubur dan ada kalanya darah memancut.  Pesakit juga kaan berasa sakit seytiap kali membuang air besar.  Walau bagaimanapun, pada peringkat awal buasir tidak mendatangkan kesakitan.

Namun pada peringkat seterusnya, buasir akan terkeluar sedikit apabila pesakit meneran untuk membuang air besar tetapi aniak semula (masuk semula ke dalam dubur) selepas selesai meneran.  Pendarahan akibat buasir jarang menyebabkan anemia.

Masalah fisur atau rekahan pada kulit mungkin akan timbul akibat sembelit atau memaksa najis keluar.  Apabila kulit terluka, setiap pergerakan usus akan terasa sakit.  

Punca Buasir

Terdapat beberapa punca yang dikenal pasti menyebabkan buasir itu terjadi. Antaranya adalah:

  1. Selalu makan makanan pedas
  2. Pernah duduk di kerusi pesakit buasir
  3. Duduk yang berterusan
  4. Ketegangan sewaktu membuang air besdar disebabkan oleh sembelit atau najis yang keras
  5. Kehamilan (buasir mengandung)
  6. Dududk di tandas terlalu lama
  7. Kelahiran
  8. Batuk teruk yang berterusan
  9. Mengangkat benda berat
Bagaimana Anda Ingin Mecegah daripada Mendapat Busir

Antara petua yang boleh anda amalkan untuk mengelakkan diri daripada terkena buasir ialah:

1) Sekiranya pekerjaan anda yang memerlukan anda sentiasa duduk, amat disarankan anda bangun dan berjalan-jalan sekurang-kurangnya 5 minit setiap jam.  Kenapa? Ini kerana dapat mngelakkan tekanan langsung dari rektum.

2) Disarankan anda sentiasa menghembus nafaz keluar apabila anda mengalami ketegangan atau ketika mengangkat sesuatu.  Pastikan anda tidak menhan nafas anda ok!

3) Dapatkan segera rawatan awal untk mengawal batuk, cirit-birit dan sembelit.  ketahuilah buasir biasanya selalu terjadi selepas masalah ini berpanjangan.

4) Jadikan ia sebagai satu ruti atau peraturan yang perlu anda patuhi.  Jangan anda membaca atau berehat-rehat di dalam tandas.  jika pergerakan usus anda mengambil masa lebih daripada 3-5 minit, ada sesuatu yang tidak kena.  Jika anda ingin menghindari diri dari buasir, amalkan tabiat membuang air besar yang baik.  Pastikan najis sentiasa lembut.

Sekiranya amalan di atas masih lagi gagal, anda perlu dapatkan rawatan segera.  Namun jika masih di peringkata awal atau yang tengah mendapat rawatan untuk proses penyembuhan, Vitalish Corner ada menawarkan supliment yang sesuai untuk anda yang mengidap buasir serta berusaha utk memulihkan buasir.

Sumber:http://aiskosong.com/2013/03/punca-dan-cara-rawatan-penyakit-buasir/,
              https://sites.google.com/site/wwwrawatanbuasircom/punca-buasir

Rawatan Buasir

Antara supliment semula jadi yang disarankan adalah seperti berikut:

Supliment Shaklee untuk masalah buasir

1) Omega Guard

     -  Baik untuk sendi dan otot. Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit.  Jadi omega Guard membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut.


2) Zinc Complex

    - Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti keluar najis bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit.  Zinc Complex membantu menyembuhkan luka di bahagian dubur dengan lebih cepat.

3) Ostematrix

      -  Dapat menbantu untuk mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada pesakit apabila mengalami luka di bahagian dubur.



Untuk sebarang info lanjut mengenai produk dan harga bolehlah menghubungi admin di alamat berikut.

Pengedar sah Shaklee anda:


ID Shaklee : 893715
⌨ FB Page: Vitalish Corner
✉ Email: masitah.ag84@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-9181348
➲ COD Area: Gombak, Gombak Setia, Greenwood, Batu Caves, Sri Gombak, Sungai Pusu, Wangsa Maju

No comments :

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...