Pengedar Shaklee Gombak dan Batu Caves

Cara Mengatasi Dengkuran Tidur

Assalamualaikum dan Selamat pagi Khamis semua..Mulakan hari ini dengan senyuman ;-)

Amacam tidur malam tadi? Nyenyak tak? Selesa tak? Apa? Tak dapat lelapkan mata sebab ada gangguan tidur yang mengganggu.. Hehehe..Ni mesti kes pasangan atau rakan sebilik tiduk berdengkur kan. Si suami/isteri atau rakan sebilik sememangnya tidur nyenyak tapi anda sebenarnya terpaksa hadap semua tu kan.. Hohohoho..Cuba tanya kepada mereka adakah mereka tidur berdengkur..Nak tau apa jawapannya..Sudah tentu jawapannya tidak kan..Yalah..mana ada orang tidur berdengkur ni boleh rasa dan dengar yang dia tidur berdengkur..hehehe...Melainkan anda rakam dan rekod lepas tu tunjukkan kepadanya. Sampai macam tu sekali kan..


Masalah tidur berdengkur menggangu pasangan kita


Oklah. Apa tu dengkur?? Dengkur kalau ditanya mesti rata-rata cakap bunyi bising sewaktu si polan tu tidur.Hehe.. Sebenarnya berdengkur ni adalah suara yang dihasilkan oleh seseorang apabila bernafas semasa tidur dan telah menyebabkan getaran di lelangit lembut serta uvula. Manakala menurut Dr Lau Wee Ming dalam surat khabar Metro 20 Mac 2011, dengkuran pula adalah bunyi yang terhasil apabila saluran pernafasan tersekat ketika tidur. Ini bermakna, jika seseorang itu berdengkur ia menandakan pernafasan terhalang seketika.


Maksud berdengkur

Faktor Berdengkur


Faktor, Gejala dan Cara mengatasi Masalah Dengkur

1) Bentuk mulut seseorang - Bermaksud sama ada  lelangit lembut terlalu rendah, uvula panjang, lidah terlalu besar atau tonsil bersaiz besar boleh menghalang saluran udara.

2) Kegemukan - Sekiranya berlaku penambahan berat badan, saiz keempat-empat yang disebutkan tadi juga boleh bertambah dan mengakibatkan dengkuran bertambah teruk.

3) Pengambilan alkohol - Sekiranya gaya hidup dengan amalan minum minuman keras sebelum tidur dan secara berlebihan boleh menyebabkan relaksasi saluran nafas semasa tidur dan membuatkan suara dengkuran semakin keras.

4) Merokok - Merokok yang sememangnya memberi kesan buruk kepada saluran jantung turut menghalang pernafasan, pembengkakan selaput lendir di hidung, pembengkakan rangkaian di tekak dan penyumbatan kecil di paru-paru.

5) Masalah perubatan - Masalah gangguan perubatan yang boleh mnyebabkan penyumbatan hidung, tekak atau paru-paru berpotensi menyumbang kepada dengkuran. Selain itu, adany6a gejala diabetis atau hipotiroid juga berpotensi menghasilkan dengkuran. 

6) Pola tidur yang tidak stabil - Tidur yang tidak seimbang boleh mengakibatkan perkembangan ketidakstabilan pernafasan yang signifikan sewaktu tidur sehingga mencetuskan dengkuran. Jadi seseorang itu seharusnya mengatur pola tidur yang teratur dan tidak kerap berjaga sewaktu tidur.

7) Terlalu letih - Terlalu letih akibat seharian bekerja juga menyumbang kepada dengkuran.

Cara Mengatasi Masalah Berdengkur
  1. Ubah gaya hidup dan kurangkan berat badan
  2. Elak minuman beralkohol, mengandungi kafein dan merokok sebelum tidur
  3. Ubah posisi tidur
  4. Jangan bersenam ketika tidur
  5. Elak keadaan yang boleh menyebabkan anda terhutang tidur
  6. Gunakan pelekap khas pada hidung
  7. Jangan ambil pil tidur
  8. Pengambilan supliment yang sesuai untuk mengatasi dengkuran
Vitamin Shaklee Membantu Mengatasi Dengkuran

Sekiranya segala cara dan petua yang disarankan juga tidak menjadi dan berkesan malah semakin teruk dari malam ke malam, apa kata anda mencuba Vitamin Shaklee yang mempunyai fungsi khas dihasilkan untuk mengurangkan dan mengatasi maslaah dengkuran anda tu.

Bagi isteri atau suami yang prihatin terhadap maslah pasangan masing-masing, apa salahnya menghadiahkan supliment shaklee khususnya Vitamin E ni kepada orang tersayang. Sekurang-kurangnya bunyi tidur malam tu tak mengganggu anda kan..hehehe..

Vitamin E membantu mengatasi masalah dengkuran

Tahukah anda Vitamin E mengandungi antioksida yang membantu dalam proses pengangkutan oksigen dalam darah.  Ia mampu mengatasi masalah dengkuran dengan melancarkan saluran saluran pernafasan semasa tidur.  Di samping itu, Vitamin E membolehkan hemoglobin dalam sel darah merah untuk membekalkan oksigen ke seluruh tubuh dengan lebih efisyen.

Untuk sebarang info lanjut mengenai produk dan harga bolehlah menghubungi admin di alamat berikut.

Pengedar sah Shaklee anda:


ID Shaklee : 893715
⌨ FB Page: Vitalish Corner
✉ Email: masitah.ag84@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 012-9181348
➲ COD Area: Gombak, Gombak Setia, Greenwood, Batu Caves, Sri Gombak, Sungai Pusu, Wangsa Maju

No comments :

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...