Pengedar Shaklee Gombak dan Batu Caves

7 Tips Penjagaan Kesihatan Mata


Wowwww!!! Cantiknya mata..alangkah indahnya jika ciptaan Tuhan ini kita gunakan sebaik mungkin...Mata...Anugerah tau..bonda sangat menitik beratkan penjgaan anggota panca indera yang hebat ini...jika tak jaga..emmm..paham-paham lah yer...banyak kesan buruknyanya kelak di kemudian hari...

Ok..Kat cni bonda kongsikan sedikit tips dalam menjaga kesihatan mata..


1. Berhenti merokok

Anda pasti sudah tahu bahwa merokok merugikan kesehatan. Namun, mungkin Anda belum tahu bahwa ada kaitan langsung antara merokok dan masalah mata. Jika Anda perokok, Anda berpeluang mengembangkan sejumlah penyakit mata seperti katarakdegenerasi makula, sindrom mata kering dan kerusakan saraf optik. Jika Anda sudah mencuba untuk berhenti merokok sebelumnya dan gagal, cubalah lagi. Mengikut pengalaman bonda (melalui keluarga lah) menunjukkan bahwa semakin banyak anda mencuba untuk berhenti merokok, semakin besar peluang keberhasilan anda.

2. Periksa tekanan darah dan gula darah

Tekanan darah tinggi (hipertensi) yang tidak diubati dapat memengaruhi penglihatan dan bahkan menyebabkan retinopati hipertensif, iaitu kerosakan retina karana tekanan darah yang terlalu kuat. Retina adalah lapisan jaringan di bagian belakang mata. Kerosakan retina menyebabkan penglihatan terganggu.
Diabetes adalah salah satu penyebab utama orang dewasa rabun dan buta. Glukosa darah yang tinggi menyebabkan retinopati diabetik dan komplikasi mata lain seperti glaukoma dan katarak. Bila seseoarang ada diabetes, sangat digalakkan untuk makan makanan yang sihat, memeriksa gula darah secara berkala dan minum ubat atau mengambil suntikan insulin sesuai instruksi doktor.

3. Dapatkan nutrisi terbaik untuk mata

Lindungi mata anda dengan makanan di piring anda. Makanlah makanan yang kaya akan antioksidan. Antioksidan dapat melindungi dan memperbaiki sel-sel mata dan sel-sel tubuh secara keseluruhan dari kerosakan oleh radikal bebas. Buah dan sayuran berwarna-warni cenderung kaya akan antioksidan.
Selain antioksidan, vitamin A secara khusus sangat diperlukan untuk pemeliharaan kesehatan mata. Vitamin A mendukung produksi rhodopsin yang merupakan pigmen mata yang sangat sensitif terhadap cahaya dan digunakan untuk melihat dalam kondisi pencahayaan yang buruk. Kekurangan vitamin A akan menyebabkan penyakit yang disebut rabun senja di mana seseorang tidak boleh melihat di cahaya remang. 

4. Lindungi mata dari sinar matahari

Sentiasa di bawah pancaran matahari boleh menyebabkan katarak dan degenerasi makula. Ini kerana sinar ultraviolet (UV) dari matahari menembus retina sehingga menyebabkan kerosakan mata. Untuk mencegah sinar UV yang berbahaya, pakailah cermin mata hitam yang dirancang khusus untuk melindungi mata jika anda berada di bawah sinar matahari dalam waktu lama. cermin mata tersebut umumnya memberikan perlindungan UV hingga 99% atau 100%.

5. Gunakan pelindung mata

Jika Anda bekerja dengan bahan berbahaya, pakailah cemin mata pelindung yang dapat melindungi mata anda dari cedera, kerosakan, dan boleh menyebabkan buta. Sila pakai cermin mata atau helm berkaca ketika anda memandu khususnya motor. Olahraga tertentu seperti tenis, hoki dan berenang juga dapat berisiko mencederai atau merosakkan mata. Pakailah pelindung mata seperti helm dan kacamata olahraga untuk melindungi mata anda.

6. Lakukan kebiasaan yang baik untuk mata

Meskipun masalah mata umumnya berhubungan dengan kerusakan atau penuaan, masalah mata juga dapat disebabkan oleh kebiasaan buruk. Berfokus pada jarak yang tetap dalam waktu lama, seperti menatap layar komputer atau membaca selama berjam-jam, adalah salah satunya. Otot-otot mata kita akan terkunci pada posisi yang tetap sehingga kehilangan fleksibilitas, benda-benda yang sangat dekat atau sangat jauh menjadi kabur.  Cubalah berehat seketika dan alihkan pandangan anda pada benda-benda yang jauh untuk membantu mencegah masalah ini. Latihan mata secara teratur juga dapat membantu memulihkan dan mencegah masalah penglihatan di masa depan. Contoh latihan mata ini adalah berselang-seli berfokus pada objek yang jauh dan dekat, serta berfokus pada objek yang sama dengan sudut berbeza.

7. Kunjungi doktor mata 

Kunjungilah doktor mata untuk memantau kesihatan mata anda sebelum masalahnya timbul. Jumpalah doktor mata untuk memeriksa mata setiap satu atau dua tahun sekali khususnya bagi mereka yang memang memakai kacamata. Segeralah mengunjungi doktor mata jika anda mengalami infeksi mata atau gejala seperti penglihatan berkurang, penglihatan kabur, mata nyeri/kemerahan dan gatal-gatal di sekitar mata atau kelopak mata karena infeksi atau penyakit mata kronik yang dapat mengakibatkan kerosakan permanen atau buta.

No comments :

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...