Pengedar Shaklee Gombak dan Batu Caves

Anda Sakit Lutut?



Masalah sakit lutut adalah sesuatu yang normal dalam kalangan masyarakat kita. Apa puncanya? Bagaimana ingin mengurangkan rasa sakit itu? Kita perlu mengetahui punca kepada masalah sakit lutut ini supaya kita dapat mencegah dari mengalami sakit lutut, atau bahasa klinikal ialah Osteoarthritis (OA). Masalah lutut yang sakit boleh dicegah melalui pemakanan yang seimbang dan juga pengambilan supplement.

Apa itu OSTEOARTHRITIS (OA)?

Juga dikenali sebagai arthritis haus terutama di bahagian lutut. Ia berlaku apabila tulang rawan telah mula haus, tulang-tulang (joint) itu semakin rapat dan menyentuh antara satu sama lain. Ini menyebabkan kesakitan, bengkak, kurang upaya untuk bergerak jauh.

Siapa yang Bepotensi Mengalami OA?

Semua orang terdedah kepada risiko ini (seawal remaja). OA akan lebih terasa apabila seseorang itu semakin mencecah usia 45 tahun. Menurut Athritis Foundation, sebanya 27 million rakyat US mengalami OA, dan peratusan wanita lebih tinggi berbanding lelaki

Apa Penyebabnya?

a) Sebab yang paling biasa adalah faktor umur. Setiap orang berpotensi untuk mendapat OA. Namun, ada faktor lain yang mendorong kepada proses terjadinya OA. Umur - Semakin meningkat umur, semakin sukar untuk mencegah kekurangan tulang rawan.

b) Berat Badan - Berat memberikan tekanan kepada semua sendi, terutamanya lutut. Untuk setiap paun berat kita bertambah, kita membebankan lutut kita dengan 3 - 4 paun extra.

c) Keturunan - termasuk dengan genetic mutations yang menyebabkan seseorang lebih cenderung mengalami OA. Atau disebabkan oleh abnormalities yang diwarisi dalam bentuk tulang yang mengelilingi sendi lutut.

d) Jantina - Wanita berumur 55 tahun dan ke atas lebih berpotensi mengalami OA berbanding lelaki.

e) Tekanan Sendi Berpanjangan - Bergantung kepada pekerjaan yang anda lakukan. Sekiranya anda kerap mengangkat beban berat (55 paun dan lebih), mencangkuk, melutut berpotensi mengalami OA kerana tekanan berterusan yang diberikan kepada sendi.

f) Olahraga - Seorang atlet perlu mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan kecederaan. Pemain bola sepak, tenis adalah antara atlet yang berisiko tinggi. Namun begitu, exercise yang ringan dan normal dapat membantu menguatkan sendi.

Kenali Simptomnya

a) Terasa amat sakit apabila anda aktif
b) Bengkak
c) Rasa panas pada sendi
d) Tegang pada lutut
e) Sakit apabila menggerakkan lutut
f) Kurang daya upaya untuk menggerakkan lutut
g) Berkeriut (atau bunyi bising) apabila lutut bergerak

Bagaimana nak Merawat OA?

a) Turunkan berat badan
b) Bersenam - Senaman regangan membantu lutut anda untuk lebih fleksibel
c) Ubat Penahan Sakit atau Anti-Radang - Namun begitu, pengambilan berlebihan boleh mengakibatkan kesan sampingan
d) Suntikan corticosteroids atau asid hyaluronic ke dalam lutut
e) Alternatif Terapi seperti acupuncturef
f) Pengambilan Supplement (seperti glucosamine dan chondroitin) - 
SHAKLEE JUGA ADA SUPLIMENT UNTUK SENDI KITA! --> ADVANCE JOINT HEALTH TABLET
g) Terapi fizikal dapat membantu menguatkan otot dan meningkatkan flexibility di dalam sendi.
h)Pembedahan merupakan rawatan terakhir.

JADI AGAK-AGAK ANDA CARA YANG PALING MUDAH, JIMAT DARI SEGI MASA DAN KEWANGAN YANG MANA..PILIHAN BONDA SUDAH TENTU ADVANCE JOINT HEALTH TABLET MEMANDANGKAN HANYA TELAN SUPLIMENT DAN HARGA PON MAMPU MILIKKAN.. TAK KAN NAK KENA TUNGGU BEDAH BARU MENYESAL...;-p

JADI APA LAGI..DPT KAN SEGERA DARI VITALISH CORNER!!!!

No comments :

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...