Pengedar Shaklee Gombak dan Batu Caves

Kepentingan Air Kepada Tubuh Manusia

Kepentingan air kepada manusia tidak boleh disangkal lagi. Secara umumnya, 70% dari tubuh manusia mengandungi air. Tahap kesihatan seseorang juga bergantung kepada kualiti air yang masuk ke dalam badan kita. Tanpa air, seseorang itu tidak dapat meneruskan hidup dan mengikut kajian juga seseorang boleh bertahan hanya selama 5 hari sahaja tanpa air. Melalui saranan pakar pemakanan, setiap orang harus minum sekurang-kurangnya 2 liter air setiap hari iaitu bersamaan dengan 8 gelas air dan air yang diminum juga bukanlah air yang mengandungi gula tetapi mestilah air pitih kosong atau air mineral. Sekiranya air tidak mencukupi dalam badan seseorang maka pelbagai kesan buruk yang akan singgah dalam tubuh seseorang.

                                        


Jom kita lihat kepentingan air kepada tubuh manusia. Antaranya ialah:

(1) Sebagai Pencernaan dan metabolisme yang lebih baik
Minum air dalam jumlah yang cukup menjadikan pencernaan dan tahap metabolisme dapat bekerja pada tahap kapasiti yang maksimum.  Faktanya, penelitian terbaru dari University of Utah menyatakan bahwa kekurangan air dapat menyebabkan menurunnya metabolisme.




(2) Memperbaiki kemampuan dan daya tahan tubuh
Air yang cukup membolehkan anda melakukan kerja dengan baik. Air dapat memperkuat daya tahan tubuh kerana air dapat menaikkan simpanan glycogen, suatu bentuk dari karbohidrat yang tersimpan dalam otot dan digunakan sebagai energi saat anda bekerja.

(3) Menahan lapar
Sewaktu anda mengalami dehidrasi (kekurangan air) Anda mungkin merasa ingin makan padahal yang anda perlukan sebenarnya adalah air.  Anda juga dapat memanfaatkan kesan rasa kenyang dari minum air untuk mencegah makan berlebihan.

(4) Mengurangi risiko terhadap beberapa macam penyakit
Kajian meyakini bahawa cairan atau tepatnya air dapat berperanan aktif dalam mengurangi risiko terhadap beberapa penyakit seperti: batu ginjal, kancer saluran kencing, kancer kandung kemih, dan kanser usus besar (colon).  Minum air yang cukup dapat pula menghindari sembelit.


(5) Senjata kuat melawan masuk angin 
Antibodi dalam lendir yang melapisi kerongkong berfungsi untuk menjerat virus dan ia mudah merebak apabila anda dehidrasi (kekurangan air) kerana akan menyebabkan lendir mengering.  Ramai pakar kesihatan merekomendasikan air sebagai ekspektoran yang efektif untuk mengurangi batuk.




(6) Melembabkan wajah
Dengan minum banyak air membantu kulit Anda tetap anjal dan lembab serta mengurangi garis-garis dan kerut pada wajah.




(7) Menangkal rasa letih akibat melakukan perjalanan
Udara panas dapat menyebabkan anda dehidrasi dan akan menimbulkan rasa letih pada saat dan setelah melalui perjalanan.  Minumlah banyak air sebelum melakukan perjalanan.


(8) Air mengurangkan pembentukan batu karang.
Kadar pembentukan batu karang semakin bertambah disebabkan kurangnya minum air. Air membantu melarutkan garam dan mineral di dalam air kencing di mana garam mineral tersebut antara bahan yang membentuk kristal dan menyebakan batu karang. Batu karang tidak terbentuk dalam keadaan air kencing yang pekat dan cair. Jadikan kurangkan risiko anda dengan minum air yang banyak.




(9) Mengatasi migrain/sakit kepala
Para peneliti menyatakan bahwa dehidrasi dapat mengakibatkan migrain/sakit kepala, jadi bila Anda sering mengalami migrain adalah sangat penting untuk minum air dalam jumlah yang cukup. agar tubuh tidak mengalami kekurangan air dehidrasi setiap hari kita harus minum air dalam jumlah yg cukup.




(10) Air menstabilkan suhu badan
Anda disarankan mengambil air dengan kadar yang banyak untuk menstabilkan suhu badan, terutamanya jika mengalami demam panas.Perlu diingat, pengambilan air bagi mereka yang mengambil suplemen tambahan haruslah lebih sekurang-kurangnya 3L sehari. Kehilangan air dalam badan juga boleh dikurangkan dengan meminum minuman isotonik. Untuk mendapatkan isotonik secara semulajadi tanpa ada bahan campuran atau pemanis anda boleh mencuba minuman bertenaga Performance Drink. Performance Drink juga sangat sesuai di minum sewaktu bersahur bagi mereka yang ingin berpuasa.

Performance Drink




















No comments :

Post a Comment

Anda mungkin juga meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...